Emocionální time management a vaše okolnosti

Apr 17, 2020

Můžeme si vybrat, jak se chceme cítit, a žít podle toho? Co je hlavní důvod toho, jak se cítíte? Je to situace? Jestliže budete plánovat váš čas podle toho, jak se chcete cítit, co to může udělat s vaším životem?

Jsou vaše důvody logické nebo emocionální?

Proč se lidé rozhodnou změnit svoji práci? Jejich důvody mohou být logické i emocionální. Většina lidí vám vyjmenuje praktické důvody, proč chtějí změnit práci - víc peněz, nové příležitosti, méně času stráveného dojížděním. Většina ale doufá, že z dlouhodobého hlediska s novou prací přijde spousta pozitivních emocí. Že se budou cítit šťastnější a naplněnější. Jestli chcete změnit práci a najít práci svých snů, musíte rozumět sobě a tomu, jak u vás pracují emoce. Nechcete přece riskovat, abyste se v nové práci cítili nespokojení. 

 

Toto je stejné pro další oblasti vašeho života - každý chce cítit lásku, štěstí a úspěch. 

 

Jak jste se dnes cítili?

V každodenním shonu jsme příliš zaměstnaní na to, abychom přemýšleli nad tím, jak se cítíme. To se změní v momentě, kdy se stane něco špatného jako zdravotní problémy, problémy ve vztahu, nedostatek peněz nebo nucená karanténa. V tuto dobu se najednou zastavíme a přemýšlíme, jak se cítíme. Zastavte se teď a řekněte si, jaké emoce jste dnes cítili. Byly spíše pozitivní nebo negativní?

 

Jaký je nejlepší způsob, jak žít váš život?

Zkuste si představit, že byste otočili to, jak plánujete váš den - místo:

 Dnes udělám tyhle věci. → Díky tomu během dne zažiju tyto emoce. 

 

Byste plánovali tímto směrem:

 Chci dnes prožít tyto emoce. → Udělám tyto věci.


Výzkum ukazuje, že 50% z toho, jak jsou lidé šťastní, je ovlivněno DNA. Dále jsou naše emoce z 10% ovlivněny situací, ve které se nacházíme, a ze 40% ovlivňujeme to, jak se cítíme, tím, co si naplánujeme. Co to přesně pro nás znamená? Co když si začneme plánovat věci tak, abychom se cítili, jak si přejeme se cítit?

 

To je základ emocionálního time managementu: rozhodnout se, jak se chcete cítit, a pak plánovat aktivity, které ve vás takové emoce vyvolají. 

 

Autonehoda

Když mi bylo něco málo přes dvacet let, srazil mě autem opilý řidič a já pak musela strávit dva měsíce v nemocnici. Dva měsíce, kdy jediné, co jsem mohla, bylo ležet na zádech a popovídat si se spolupacienty, kteří se střídali “jak na běžícím pásu”. Jedna ze “spolubydlících”, se kterou jsem sdílela pokoj na začátku, se chovala k personálu obzvláště nevybíravým způsobem. Rozhodla jsem se, že já budu jiná. Budu milá k lidem, kteří se mi ze všech sil snaží pomoci. 

 

Dávala jsem si pozor, abych zůstala víceméně v dobré náladě, a dělala jsem, o co mě požádali. Byl to úžasný pocit, když mi jedna paní fyzioterapeutka řekla, že se vždycky těší, když jde se mnou cvičit. Byla jsem na sebe pyšná. 

 

Tohle už je hrozně dávno. Když se ale podívám zpátky, tak vidím, že už tenkrát jsem praktikovala emocionální time management. Okolnosti byly docela děsivé, ale měla jsem velké štěstí, i když jsem skončila na 2 měsíce v posteli. Den jsem měla rozdělený do několika fází, brzké ráno (jasně, teploměry se nosí po 5. ráno), ráno, oběd, návštěvní hodiny, večerní rituály a spánek. Snažila jsem se zabavit, jak to jen šlo. Chtěla jsem se cítit v pohodě, a proto jsem si plánovala různé aktivity. 

 

Kde začít s emocionálním time managementem?

Na začátku každé změny je sebe-pochopení a sebereflexe. Můžete začít s tím, že si nakreslíte emocionální časovou osu. Osa reprezentuje váš průměrný den. Rozdělte den do jednotlivých fází (např. čas před prací, práce, čas po práci). K jednotlivým fázím napište všechny emoce, které jste během dne prožili. Čím víc, tím líp. 





Dalším krokem je přemýšlet o tom, jak byste se chtěli cítit. Jak byste se chtěli cítit nejčastěji. Udělejte si druhou osu, rozdělte ji na stejné fáze dne a přiřaďte jednotlivé emoce. 

 

 

Začněte zvolna, vyberte si jednu emoci, kterou byste chtěli zažívat, a napište si, jaké aktivity ve vás tuto emoci vyvolávají. Najděte si příslušné rutiny, které vám toto umožní.

Vždycky budou existovat špatné dny, ale cíl je, abyste měli co nejvíc dobrých dní. Co nejvíc dní, kdy se budete cítit tak, jak si přejete. 

 

 Více informací o online kurzu Emocionálního Time Managementu můžete zjistit zde.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.