Neboj se prodat ve firmě - ty za to stojíš

Jul 23, 2020

Pracujete ve firmě a přijde vám, že byste si zasloužila lepší finanční ohodnocení? Chtěla byste pracovat pro svoji vysněnou firmu, ale nevíte, o jaký plat si říct? Jaká je vaše hodnota převedena na peníze? Proč si neumíme říct o peníze? Co nás v tom brzdí? 

Tohle jsou časté otázky, které ženy nejen ve firemním světě řeší. Pojďme se pobavit o skvělých kariérních a pracovních pozicích za peníze, které budou odrážet vaši skutečnou hodnotu. Nebojte se prodat! Už teď umíte víc, než si myslíte.  

Společně si rozebereme vaši finanční cestu krok za krokem - od hledání práce až po pravidelné roční rozmluvy o zvýšení platu. Pojďme se společně dostat na plat, se kterým budete šťastná a za který budete svoji práci dělat s radostí. Spokojenost v práci je spojená s výší vašeho platu.

Pusťme se do toho.

 

Životopis

První věc při hledání nové práce je, že se vrhnete do psaní životopisu. Než s psaním začnete, nejdříve se zkuste zamyslet nad tím, co v něm bude hledat váš budoucí nadřízený. Pochopí z něj, v čem vynikáte na první pohled? Pozná okamžitě, jaká je vaše hodnota a přínos pro firmu? Z výčtu vystudovaných škol, brigád a předchozích zaměstnání se to poznat nedá. Častým problémem je, že ve většině případů neumíte vypíchnout důležité věci, které vystihují vaše přínosy pro firmu, nebo je hezky pojmenovat. A tak se snažíte zapůsobit alespoň kvantitou místo kvalitou. Jenže ten, kdo se probírá životopisy a hledá toho nejlepšího kandidáta, vytřeští oči nad vaším životopisem a řekne si: “Tak tenhle román opravdu číst nebudu!” A odloží to stranou.

 Váš životopis musí udělat dojem okamžitě, nesmí zapadnout mezi ostatní životopisy. Hlavním cílem životopisu totiž je, aby vás pozvali na pohovor, není nutné, aby znali celý váš život.

Co tedy do životopisu zařadit? Zkuste trochu popustit uzdu své fantazie a zamyslete se nad tím, jak bude firma vypadat, když přijmou zrovna vás. Čím a jak ji obohatíte? Představujte si, co skvělého jste ve firmě dokázala. Teď to zkuste napsat do životopisu. Jaká slova ukáží vaši jedinečnost a důležitost pro firmu, ve které jste se rozhodla pracovat? Nebojte se mít jedinečný životopis pro každou firmu, do které svůj životopis posíláte. Pomůže vám to zodpovědět si na otázku, zdali opravdu víte, proč chcete pracovat právě v této firmě. Nevíte, co vlastně chcete? Začněte auditem vašeho života

 

Pracovní nabídka

Při psaní životopisu se začínáme rozhlížet po pracovních nabídkách na trhu práce. Ve většině případů kontrolujeme, jestli se pracovní nabídka shoduje s naším životopisem. V programu pro aspirující manažerky jsem se dozvěděla velmi zajímavou informaci - muž odpoví na inzerát, když splňuje 60% požadavků. Víte, kolik procent shody potřebuje žena, aby se přihlásila? 100%! 

Co se stane, když dostanete pozici, na kterou jste splnila 60%? Vaše komfortní zóna se rozšíří, naučíte se spoustu nových věcí a vaše sebevědomí vyletí do nebes. Děje se však tohle, když nastoupíte do práce, kde už od začátku splňujete 100%? Ani náhodou, zůstáváte zcela ve své komfortní zóně po celou dobu a nenaučíte se nic nového. Z takové výchozí pozice se pak špatně říká o zvýšení platu, když nikam nerostete.

O kolik příležitostí a peněz se tímto přemýšlením připravujete? 

Přemýšlejte víc strategicky. Kam chcete, aby vaše kariéra směřovala? Jak velkou výzvu při hledání nového zaměstnání potřebujete přijmout? 

Co vás brzdí v tom, abyste odpověděla na inzerát, kde splňujete jen 60%? Je to strach? Nízké sebevědomí? Překonejte to! Seberte všechnu odvahu, co máte, a pojďte na to. 

 

Pohovor

Gratuluji! Pozvali vás na pohovor, i když splňujete jen 60%! Jste nervózní. O kolik peněz si můžu říct, když nesplňuji vše na 100%? Jak se mám ohodnotit, abych si neřekla příliš? Co si o mně budou myslet, když si řeknu víc, než nabízejí? Radši si řeknu míň, ať mi tu práci dají, určitě je v řadě spousta dalších, lepších uchazečů.

Musíte se naučit, že cena, kterou za práci očekáváte, se odvíjí od hodnoty, jakou jste schopna dodat. Hodnota, kterou dodám, by měla být v rovnováze, nebo lehce převyšovat finanční ohodnocení, které dostanu. Správné otázky tedy jsou: 

Jakou hodnotu jsem pro zaměstnavatele schopna vytvořit? 

Kolik svých předností v této práci využiju? 

Nejhorší strategie při stanovení finančního hodnocení pro sebe je porovnávání. Neporovnávejte výplaty s ostatními, soustřeďte se na to, co jste schopna dodat vy, a podle toho si diktujte svoji hodnotu na trhu práce.

Ujasněte si, jaký je váš přínos pro zaměstnavatele, a pamatujte si, že je lepší být již od samého začátku správně finančně ohodnocena, než si myslet, že vám plat zaměstnavatel časem navýší.

Nevíte, jak své přínosy nacenit? Nevíte, jak je pojmenovat? Napište mi, určitě něco vymyslíme.

Nebojte se říct si o radu - správná rada je cesta k penězům.

 

Pracovní úspěchy

Paráda! Povedlo se vám projít pohovorem s tím, že jste dokázala správně stanovit svoji hodnotu a shodnout se na finančním ohodnocení, které vyhovuje oběma stranám. Myslíte si, že tímto okamžikem hovory o penězích končí? Omyl. To je jen začátek. Teď se vaše kariéra teprve začíná rozjíždět.   

Tohle je jedna z ukázek, kdy jsem nedokázala prodat své úspěchy, a tak přišla o skvělou možnost se posunout: 

Šéf vidí, že jsem dobrá. Je se mnou spokojený. Ovšem o mých úspěších nemluví ve firmě. Ani já o nich nemluvím - proč bych se měla chlubit? Stačí, jak je to otravné, když to dělá můj kolega, který je schopen malou věc, co se mu povedla, nafouknout do obřích rozměrů. A vždy se ujistí, že i manažer našeho manažera se to dozví. - Tak takhle jsem přemýšlela a chovala se několik let. Kdo si myslíte, že byl vybrán do zajímavého projektu? Správně, kolega. Uměl prodat své úspěchy správným lidem. Poučení? Nebojte se mluvit o své práci ve své práci. Nebojte se pochválit ve firmě! Nebojte se přeposlat po firmě pochvalné maily, nebo si říct o zpětnou vazbu. 

Nastavte si hranice, které vám pomohou identifikovat úspěchy, co stojí za vytroubení do světa. Jestli jste v práci přehlížena, tak vaše úspěchy jsou zatím ostatním utajeny. Teď je ten správný čas ukázat všem, jaká jste hvězda.

 

Roční pohovor

Existují ve vaší firmě roční pohovory? A těšíte se na ně? Pro mě jsou roční pohovory totální přežitek. Připomíná mi to školu, ve které by studentovi nedávali po celý rok známky a pak mu vystavili jediné vysvědčení na konci roku. 

Ve firmě, kde momentálně pracuji, si pravidelné hodnocení s manažerem plánujeme dle svých potřeb. Například já osobně to absolvuji se svým nadřízeným jednou za měsíc. Díky tomu vím, že jsem na správné cestě splnit své roční cíle, a když je problém, můžu hned jednat a pracovat na změně.

Pokud ve vaší firmě nemáte možnost průběžných konzultací se svým nadřízeným o vaší práci a stále jsou zavedeny jen roční pohovory, tak seznam vašich pracovních úspěchů je nezbytný. Připravte se způsobem, že vyzdvihnete v detailu váš přínos firmě během celého roku. Ukážete, jakou hodnotu přinášíte, a nezapomínejte zdůraznit i to, co nového ještě přinesete. Jasně řekněte i to, co nového se chcete naučit v příštím roce a jakou máte představu o vaší další kariéře ve firmě a vašem finančním ohodnocení. 

Je jen vaší zodpovědností si umět říct, po čem v pracovním životě toužíte. Nikdo jiný to za vás nevymyslí. Když váš nadřízený bude rozumět tomu, kam míříte, bude vám schopný pomoci na cestě k vaší práci snů. 

 

Interní projekty

Interní projekty jsou skvělým místem, kde se naučíte nové věci, zvýšíte si sebevědomí a povědomí o vaší osobě ve firmě. V každé firmě povýšení funguje jinak. Ve větších firmách se povýšení velmi často schvaluje na manažerském levelu.  

Pro vašeho manažera bude velmi těžké prosadit vaše povýšení, když vás nikdo ve firmě nezná. Přemýšlejte, jak vám interní projekty mohou pomoci, a na ročním pohovoru či pravidelné konzultaci vysvětlete vašemu nadřízenému nebo lidem, kteří pracují na interních projektech, co dovedete, jaký přínos by to pro firmu mělo a po jakém projektu toužíte.

Nenechávejte si pro sebe, po čem vaše srdce touží. Pokud chcete, aby si lidé na vás vzpomněli, musíte jim říct, co chcete.

 

Vlastní nápady

I když pracujete jako zaměstnanec, pořád můžete přemýšlet kreativně. Co byste udělala, kdyby to byla vaše firma? Tento způsob myšlení mi pomohl několikrát, abych se podívala na situaci z většího nadhledu a přišla i s nějakým nápadem, který byl následně i přijat a finančně ohodnocen.

Ve chvíli, kdy lidé kolem vás začnou vidět, že máte inovativní způsob myšlení, začnou vás zvát na zajímavé meetingy. Otevřou se vám dveře tam, kde můžete dát průchod vaší fantazii a ukázat, jak strategická hráčka dokážete být. 

Spousta nápadů zapadne, to je běžná praxe, ale co když jeden z vašich nápadů bude zrovna ten klíčový? Nebojte se říkat své nápady nahlas!

 

Neprodávejte se pod cenou

Staňte se luxusním zbožím na trhu práce. 

Ujasněte si vaši skutečnou hodnotu, vaše schopnosti, vaši zónu génia. Najděte způsob, jakým svému okolí ukážete, co všechno jste dokázala. Projevte svůj talent a dejte ho ostatním najevo. Pokud jim to neřeknete vy, tak jim to nejspíš neřekne nikdo. 

Umět se prosadit znamená naučit se správně prezentovat vaše úspěchy a schopnosti. 

Je to skvělá hra. Připojte se k úspěšným mužům, kteří už tuto hru hrají dlouhodobě. 

Každá žena může být úspěšná! 

Chcete se nechat provést životním stylem úspěšné ženy? Dveře do půlročního programu se otevřou již v září.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.